Renovering av glasverandan

Under senvåren/början av sommaren påbörjades ett projekt som skulle visa sig bli liiiite större än det var tänkt från början. Nämligen det att rusta upp och renovera glasverandan både ut och invändigt.
 
Vi började lite smått invändigt med att ta bort de gipsskivor som satts upp som väggar och till och med dolde en uppsättning fina fönster på gaveln.
Sån tur att de sparat och byggt in dessa. Jag hade egentligen redan förberett mig på att få tillverka nya.
 
 
De dolda fönstren har åter sett ljuset... 
 
Efter att ha rivit ut så mycket som möjligt invändigt inklusve golvklinkers så var det dags att ta tag i utsidan.
Med hjälp av pappa började vi ta bort den panel som den gamla verandan var intäckt i.
 
 
 
 
 
Tyvärr visade det sig att i stort sett allt det verandan vilade på, var gravt vattenskadat och murket, vilket ledde till att vi fick börja bygga upp allt från grunden och även göra om alla speglar mm.
 
 
 
Ett tag undrade man vart projektet var på väg... Men bara det började byggas upp igen så kändes det som att det kunde bli nåt bra.
 
 
 
När det sen var dags att bygga upp speglarna på nytt - då kändes det finfint...
 
 
 
Nästa inte så trevliga del i projektet vara att värma och skrapa bort en massa gammal färg... Många timmars slit blev det lagt på det...
 
Lite finlir med avrinningslister blev det med lister som jag köpte vid Åbytorps Såg & Hyvleri AB
 
Sen var det dags för det lite roligare - att börja måla..
 
 
Efter det var det så dags att ta tag i fönstren... Efter mycket vånda så bestämde jag mig för en röd färg jag tyckte verkade ok...
 
Meeeen... Efter att målat klart det och tittat på resultatet i ett par dagar kom jag fram till att den var alldeles för röd..
 
Till färgaffären igen och hittade en nyans med mer brunt i sig som jag chansade på skulle passa...
 
Och jaaa... Nu blev det som jag tänkt mig nyansen... :)
 
Nu var det bara att måla på..
 
På tur nu är den invändiga rusten...

Taket är påbörjat och resten kommer att fortsätta under hösten/vintern... :)
 
 

Kommentarer:

1 Nyfiken läsare:

Härlig blogg! Hur många vinster har du genom tävlingar?

Svar: Tackar! :)Oj... Det har blivit en del genom åren.. Tresiffrigt är det iaf.. :P
WhoCan

Kommentera här: