Broccoli- och bacongratäng

Satt och funderade vad jag skulle laga till dels till kvällsmat och dels att ha med i matlådan till jobbet. Kollade igenom kyl och frys och bestämde till slut att en broccoligratäng var det länge sen (kanske aldrig) jag gjorde.

Improviserade ihop lite och resultatet blev helt ok, tycker jag i alla fall. :)
 
De ingredienser jag använde var:
 
Förvällda broccolibuketter 500-600 g
1 frp Tärnat bacon
ca 50 g smör
0,5 dl vetemjöl
5 dl mjölk
150 g riven gratängost
0,5 frp Philadelphiaost
Salt, peppar
 
- Jag smorde formen och la i broccolibuketter så att de täckte botten.
- Klickade ut lite Philadelphiaost
- Stekte baconet i smör
- Rörde ut mjölet och hällde på mjölken
- Lät det koka ihop i 4-5 minuter
- Tillsatte den rivna osten och lät den smälta innan jag smakade av med lite salt och peppar
- Hällde såsen över broccolin
- Gratinerade det sen i 15-20 minuter och resultat ser ni nedan

 
 

Kommentarer:

1 GoForFit:

Men så gott! :)

Svar: Tack så mycket. =)Ska kolla igenom din träningsblogg. Den såg inspirerande ut! :)
WhoCan

2 gällan:

Antar du rörde ut mjölet med varmt smör innan du spädde med mjölken? :)

Svar: Helt riktigt! =)Rörde ut det direkt i smöret i stekpannan tillsammans med det stekta baconet. =)
WhoCan

Kommentera här: